Мост Метро́ (укр. міст Метро́) — первый метромост через Днепр в Киеве. Автор проекта и главный инженер — Георгий Борисович Фукс. Открыт 5 ноября 1965 года. Двухъярусное сооружение для движения метропоездов (верхний ярус, посередине) и автотранспорта (нижний, по бокам). Построен рядом с бывшим местонахождением Цепного моста, разрушенного в 1920 году, и созданного на его основе Моста имени Евгении Бош, взорванного во время Великой Отечественной войны.
Мост Метро — первое в мире по размерам прогонов арочное сооружение на
сухих стыках. Консоли сложены из отдельных железобетонных блоков,
соединённых металлическими болтами.
Мост Метро вместе с Русановским мостом соединяет правобережную часть Киева с Русановкой, Левобережным массивом, Воскресенкой, Лесным массивом, зоной отдыха — Гидропарком.
На правом берегу Днепра мост завершает станция «Днепр» Киевского метрополитена.
С 2008 года мост имеет статус «только что выявленный объект культурного наследия», памятник архитектуры и градостроительства, науки и техники (охранный номер 529/2-Кв)
---------------------
Metro Bridge (укр. міст the Subway) — the first metro bridge through Dnieper in Kiev. The author of the project and the chief engineer — Georgy Borisovich Fuchs. It is open on November 5, 1965. A two-story construction for the movement of metropoyezd (the top circle, in the middle) and motor transport (lower, on each side). It is constructed near the former location of Tsepnoy Bridge destroyed in 1920, and created on its basis of Evgenia Bosch Bridge which is blown up during the Great Patriotic War. Metro Bridge — an arch construction, first-ever by the amount of runs, on dry joints. Consoles are put from the separate ferroconcrete blocks connected by metal bolts.
Metro Bridge together with Rusanovsky Bridge connects right-bank part of Kiev to Rusanovka, the Left-bank massif, Voskresenka, Forest area, a recreation area — Hydropark.
On the right coast Dnieper Bridge is finished by Dnieper station of the Kiev subway.
Since 2008 the bridge has the status "just revealed object of cultural heritage", a monument of architecture and town planning, science and equipment (security number 529/2 of KV)
Мост Метро вместе с Русановским мостом соединяет правобережную часть Киева с Русановкой, Левобережным массивом, Воскресенкой, Лесным массивом, зоной отдыха — Гидропарком.
На правом берегу Днепра мост завершает станция «Днепр» Киевского метрополитена.
С 2008 года мост имеет статус «только что выявленный объект культурного наследия», памятник архитектуры и градостроительства, науки и техники (охранный номер 529/2-Кв)
---------------------
Metro Bridge (укр. міст the Subway) — the first metro bridge through Dnieper in Kiev. The author of the project and the chief engineer — Georgy Borisovich Fuchs. It is open on November 5, 1965. A two-story construction for the movement of metropoyezd (the top circle, in the middle) and motor transport (lower, on each side). It is constructed near the former location of Tsepnoy Bridge destroyed in 1920, and created on its basis of Evgenia Bosch Bridge which is blown up during the Great Patriotic War. Metro Bridge — an arch construction, first-ever by the amount of runs, on dry joints. Consoles are put from the separate ferroconcrete blocks connected by metal bolts.
Metro Bridge together with Rusanovsky Bridge connects right-bank part of Kiev to Rusanovka, the Left-bank massif, Voskresenka, Forest area, a recreation area — Hydropark.
On the right coast Dnieper Bridge is finished by Dnieper station of the Kiev subway.
Since 2008 the bridge has the status "just revealed object of cultural heritage", a monument of architecture and town planning, science and equipment (security number 529/2 of KV)
Комментариев нет:
Отправить комментарий