Одесский морской порт —
крупный торговый порт международного значения, расположен на
северо-западном побережье Чёрного моря, в юго-западной части Одесского
залива. Имеет один из крупнейших в Европе пассажирских терминалов.
Признан базовым круизным портом Украины.
Строительство порта началось в 1794 году. К 1905 году порт в основном
приобрёл свои современные очертания. В Российской империи был вторым по
грузообороту. Наибольший грузооборот в независимой Украине был в 2003
году — 12,4 миллиона тонн сухих грузов и 21,1 наливных. Включает в себя
Каботажную, Карантинную, Практическую (она же Арбузная), Угольную (она
же Военная), Новую, Нефтяную и другие гавани.
В Российской империи одесский порт был вторым по грузообороту. Через
Одессу экспортировалось зерно из малоросии в страны Европы и Турцию. В
1803 годы благодаря снижению таможенных пошлин грузооборот порта резко
увеличивается. Объявление порто-франко (беспошлинной торговли) 1817 году
еще более увеличило оборот порта, многие торговцы стали использовать
порт и как перевалочный пункт для черноморской торговли.
Спустя 50 лет после основания, в 1844 грузооборот зерна одесского порта превысил грузооборот всех портов США вместе взятых. В 1841 году Николаевский (Приморский) бульвар связала с портом Гигантская (Потемкинская) лестница. В те времена, как и сейчас лестница имела более эстетическое назначение, чем практическое. Через 60 лет вдоль лестницы был протянут фуникулер, который он служил для сообщения Одессы скорее не с портом, а с жд станцией в порту. Сейчас фуникулер восстановлен, но не смотря на его бесплатность многие одесситы предпочитают лестницу из-за низкой скорости и духоты фуникулера. По одесскому порту проводятся экскурсии, а морской вокзал стал одним из прогулочных мест и своеобразной одесской набережной. На морвокзале часто приходят военные суда других держав и любой желающий может их посетить. С морского вокзала в летний сезон регулярно отходят прогулочно-экскурсионные корабли. Существует также музей одесского порта.
--------------------------
The Odessa seaport — large trade port of the international value, is located on the northwest coast of the Black Sea, in southwest part of Odessa Bay. Has one of the passenger terminals, largest in Europe. It is recognized as the basic cruise port of Ukraine. Construction of port began in 1794. By 1905 the port generally got the modern outlines. In the Russian Empire was the second for goods turnover. The greatest goods turnover in independent Ukraine was in 2003 — 12,4 million tons of dry freights and 21,1 bulk. Includes Coasting, Quarantine, Practical (it Water-melon), Coal (it Military), New, Oil and other harbors. In the Russian Empire the Odessa port was the second for goods turnover. Through Odessa grain from a malorosiya was exported to the countries of Europe and Turkey. In 1803 thanks to decrease in the customs duties goods turnover of port sharply increases. The announcement porto-free (duty-free trade) even more increased 1817 a turn of port, many dealers began to use port and as a transit point for the Black Sea trade. 50 years later after the basis, in 1844 goods turnover of grain of the Odessa port exceeded goods turnover of all ports of the USA of together taken. In 1841 Nikolayevsky Primorskiy Boulevard was connected with port by the Huge (Potemkinskaya) ladder. In those days, as well as now the ladder had more esthetic appointment, than practical. In 60 years along a ladder the funicular which it served for the message of Odessa rather not with port, and with жд station in port was stretched. Now the funicular is restored, but despite its free of charge many inhabitants of Odessa prefer a ladder because of the low speed and closeness of the funicular. On the Odessa port tours are conducted, and the marina became one of walking places and a peculiar Odessa embankment. On the morvokzal warships of other powers often come and anyone can visit them. From marina during a summer season the walking and excursion ships regularly depart. There is also a museum of the Odessa port.
Спустя 50 лет после основания, в 1844 грузооборот зерна одесского порта превысил грузооборот всех портов США вместе взятых. В 1841 году Николаевский (Приморский) бульвар связала с портом Гигантская (Потемкинская) лестница. В те времена, как и сейчас лестница имела более эстетическое назначение, чем практическое. Через 60 лет вдоль лестницы был протянут фуникулер, который он служил для сообщения Одессы скорее не с портом, а с жд станцией в порту. Сейчас фуникулер восстановлен, но не смотря на его бесплатность многие одесситы предпочитают лестницу из-за низкой скорости и духоты фуникулера. По одесскому порту проводятся экскурсии, а морской вокзал стал одним из прогулочных мест и своеобразной одесской набережной. На морвокзале часто приходят военные суда других держав и любой желающий может их посетить. С морского вокзала в летний сезон регулярно отходят прогулочно-экскурсионные корабли. Существует также музей одесского порта.
--------------------------
The Odessa seaport — large trade port of the international value, is located on the northwest coast of the Black Sea, in southwest part of Odessa Bay. Has one of the passenger terminals, largest in Europe. It is recognized as the basic cruise port of Ukraine. Construction of port began in 1794. By 1905 the port generally got the modern outlines. In the Russian Empire was the second for goods turnover. The greatest goods turnover in independent Ukraine was in 2003 — 12,4 million tons of dry freights and 21,1 bulk. Includes Coasting, Quarantine, Practical (it Water-melon), Coal (it Military), New, Oil and other harbors. In the Russian Empire the Odessa port was the second for goods turnover. Through Odessa grain from a malorosiya was exported to the countries of Europe and Turkey. In 1803 thanks to decrease in the customs duties goods turnover of port sharply increases. The announcement porto-free (duty-free trade) even more increased 1817 a turn of port, many dealers began to use port and as a transit point for the Black Sea trade. 50 years later after the basis, in 1844 goods turnover of grain of the Odessa port exceeded goods turnover of all ports of the USA of together taken. In 1841 Nikolayevsky Primorskiy Boulevard was connected with port by the Huge (Potemkinskaya) ladder. In those days, as well as now the ladder had more esthetic appointment, than practical. In 60 years along a ladder the funicular which it served for the message of Odessa rather not with port, and with жд station in port was stretched. Now the funicular is restored, but despite its free of charge many inhabitants of Odessa prefer a ladder because of the low speed and closeness of the funicular. On the Odessa port tours are conducted, and the marina became one of walking places and a peculiar Odessa embankment. On the morvokzal warships of other powers often come and anyone can visit them. From marina during a summer season the walking and excursion ships regularly depart. There is also a museum of the Odessa port.