Во времена Киевской Руси местность на месте нынешнего Крещатика представляла собой
До Второй мировой войны Крещатик был застроен зданиями, в основном, в 3-4 этажа, которые стояли сплошным фасадом. Ширина улицы составляла около 35 метров.
В 1876 году здесь построено здание Городской думы; В 1892 — проложена первая в Российской империи линия электрического трамвая, которая связывала Крещатик с Подолом.
В 1936 году улицу заасфальтировали, трамвай заменили троллейбусом.
Картина Юрия Химича Крещатик 1967 года на почтовой марке
В период с 14 мая 1923 до 13 июля 1937 года улица носила имя Вацлава Воровского. Во время оккупации Киева в 1941-43 гг немцы переименовали улицу в Айхгорнштрассе (в честь фельдмаршала Германа фон Айхгорна).
24 сентября 1941 г., через несколько дней после занятия Киева немецкими войсками на Крещатике началась серия взрывов (боеприпасы были заложены НКВД при отступлении из города).[2] Первым взорвался «Детский мир» (архитектор В. В. Городецкий) на углу Крещатика и Прорезной, от взрывной волны сдетонировали боезапасы и в других зданиях. Взрывы и последовавшие затем пожары были настолько мощными, что центр города выгорел полностью и во время войны не восстанавливался . Через несколько дней, 27-29 сентября 1941 г., комендант Киева Курт Эберхард воспользовался поджогом Крещатика как формальным поводом для уничтожения евреев Киева в Бабьем Яру.
После войны было принято решение заново отстроить центр, сохранив конфигурацию улиц, однако здания были построены совершенно новые, в стиле «сталинского ампира».
Улица застроена как единый архитектурный ансамбль. Ширина Крещатика увеличена до 75 метров. Профиль улицы асимметричен — проезжая часть 24 метра, два тротуара по 14 метров каждый, отделённые от проезжей части рядом деревьев, и бульвар (каштановый) с правой стороны, которые отделяют жилую застройку от проезжей части.
С конца 1990-х гг. в выходные и праздничные дни движение автотранспорта по Крещатику запрещено — улица на это время становится пешеходной.
--------------------------
Khreshchatyk (укр. A Khreschatik) — the main street of Kiev. Length — 1,3 km, the direction — from the North to the south. Begins from Evropeyskaya Square, passes through square of Independence and comes to an end with Bessarabskaya Square. The name of the street happens from Creshchatogo Jara (that is crossed by cross beams ravines). In documents of the XVII century all this district was called as the Kreshchaty Valley. The street is created at the beginning of the XIX century. Till this time the district along Dnieper where Vladimir Veliky christened the members of household (now there passes Naberezhno-Kreshchatitskaya Street) was called as the Khreshchatyk [1]. There is a version that in this district the small river Khreshchatyk which was inflow of Dnieper flew.
At the time of Kievan Rus' the district on a place of a present Khreshchatyk represented the valley covered with the wood on which the stream proceeded. The valley was a hunting place where inhabitants of Kiev outweighed grids for a catch of a wild animal (the ancient name of the district from here — "Perevesishche"). The stream which near Basseynaya Street merged with the Klovsky stream (falling into Lybed) followed from the lake near present square of Independence. Along a stream the way on Cornflowers lay.
Before World War II the Khreshchatyk was built up with buildings, generally in 3-4 floors which stood a continuous facade. Width of the street made about 35 meters.
In 1876 the building of City Council is built here; In 1892 — the first in the Russian Empire line of the electric tram which connected the Khreshchatyk with the Hem is laid.
In 1936 the street was asphalted, the tram was replaced with trolleybus.
Yury Khimich's picture the Khreshchatyk of 1967 on a stamp
During the period from May 14, 1923 to July 13, 1937 the street bore a name of Václav Vorovsky. During occupation of Kiev in 1941-43 Germans renamed the street into Aykhgornshtrasse (in honor of the field marshal Hermann von Eichgorn).
On September 24, 1941, in some days after occupation of Kiev by the German troops on the Khreshchatyk a series of explosions began (ammunition was put by People's Commissariat for Internal Affairs at retreat from the city). [2] The first "Toy Store" (architect V. V. Gorodetsky) at the corner of the Khreshchatyk and Pro-carved blew up, from a blast wave ammunitions and in other buildings detonated. Explosions and followed then the fires were so powerful that the downtown burned out completely and during war wasn't restored. In some days, on September 27-29, 1941, the commandant of Kiev Curt Eberhard used the Khreshchatyk arson as a formal reason for destruction of Jews of Kiev in Babi Yar.
After war the decision anew to build up the center was made, having kept a configuration of streets, however buildings were built absolutely new, in style of "a Stalin empire style".
The street is built up as a uniform architectural complex. Width of the Khreshchatyk is increased to 75 meters. The profile of the street is asymmetric — the carriageway 24 meters, two sidewalks on 14 meters everyone separated from the carriageway by a number of trees and the boulevard (chestnut) on the right side which separate a housing estate from the carriageway.
Since the end of the 1990th in days off and holidays traffic on the Khreshchatyk is forbidden — the street for this time becomes foot.
Комментариев нет:
Отправить комментарий